بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال نوعی بازاریابی است که در آن از ابزار و رسانه های موجود در جهت بازاریابی و ایجاد کسب و کار استفاده می شود. در واقع دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از همه ابزارهای دیجیتال مثل وب سایت، اپلیکیشن، شبکه های اجتماعی، سئو و … برای هدف مشخصی به اسم دیجیتال مارکتینگ یا بالا بردن فروش با برندسازی می باشد.

دیجیتال مارکتینگ زیرشاخه های مختلفی دارد که عبارتند از:

  • بهینه سازی موتور جستجو
  • آنالیز و تحلیل داده
  • مدیریت شبکه های اجتماعی و تحلیل آن
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات کلیکی
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی
  • ارسال پوش نوتیفیکیشن
  • انتشار رپورتاژ آگهی

 بهینه سازی موتور جستجو

باگسترش شبکه جهانی اینترنت و پلتفرم های مختلف و همچنین استفاده گسترده از موبایل و تلفن های هوشمند، شاهد تحولی عظیم در شیوه کسب و کار ها و رونق گرفتن کسب و کار های آنلاین هستیم .
همانطور که فعالیت در فضای مجازی افزیش پیدا می کند و رقابت نیز افزایش پیدا می کند. رقابت به منظور برند سازی، افزایش مشتری و فروش و به طور کلی رقابت برای دیده شدن و موفق شدن صورت می گیرد. موفقیت در این رقابت با فعالیت های گسترده و هدفمند و سیستماتیک صورت می گیرد.

امروزه بسیار زیاد شاهد صحبت درمورد مباحثی چون دیجیتال مارکتیگ و بهینه سازی موتور جستجو و از این دست موارد هستیم. بهینه سازی موتور جستجو یا همان SEO واژه ای است که این روز ها بسیار دیده و شنیده می شود . کلمه ای که ذهن مخاطبش را درگیر می کند و شخص را به جستجو و تحقیق در گوگل ترغیب می کند. شخص جستجو گر در اکثر موارد به صفحه نخست گوگل و اطلاعات چند سایت اول بسنده می کند و مطالب درج شده در این سایت ها را مرجع خود قرار می دهد.

پس بسیار حائز اهمیت هست که در جستجو گوگل در صفحه نخست و در میان سایت های این صفحه باشید. ابزار های زیادی در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که در بهینه سازی موتور جستجو و قرار گرفتن درجایگاه مناسب در گوگل به شما کمک می کند. در ادامه ما چند نوع از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را خدمت شما معرفی می کنیم.

ابزارهای پرکاربرد در سئو

ALEXA

یکی از بهترین ابزار ها در بهینه سازی و سئو الکسا می باشد . همه افرادی که صاحبین کسب و کاری هستند و در رقابتی گسترده محصول یا خدماتی را ارائه می دهند لازم است تا جایگاه خود را در این رقابت بدانند و برای بهبود این جایگاه تلاش کنند.

با استفاده از الکسا می توان به اطلاعات مفید و کاربردی دست یافت از جمله اینکه شما چه جایگاهی در الکسا دارید؟ رقبای شما در کجای رتبه بندی قرار دارند؟ و چطور رتبه و جایگاهمان را در الکسا بهبود دهیم؟
عملکرد سایت الکسا به این صورت است که سایت شما را به صورت اتوماتیک بررسی می کند و آنرا به صورت کامل تجزیه تحلیل می کند و شما می توانید در کمترین زمان به اطلاعات مهمی از قبیل نقاط قوت و ضعف دست پیدا کنید.

با استفاده از الکسا همچنین می توانید اطلاعاتی در مورد بازاریابی دیجیتال به دست آورده و با بررسی دقیق و آنالیز آنها به بهبود رتبه خود و پیشی گرفتن از رقبا کمک کنید.
رتبه بندی در الکسا نیز بر اساس مقایسه عملکرد سایت ها با یکدیگر است که این مقایسه با تعداد بسیار زیادی سایت که در حوزه کاری شما فعال هستند انجام می شود. فعالیت الکسا در سطح جهانی می باشد. هرچقدر سئو و بازدید از سایت بالاتر باشد رتبه الکسا پایین تر و در نتیجه عملکرد بهتری خواهید داشت .

SEMrush

یکی دیگر از ابزار های قدرتمند و لازم در بهینه سازی موتور جستجو سمراش است. اولین سوالی که کاربر پس از شنیدن این کلمه می پرسد این است که سمراش چیست؟

سمراش نرم افزاری است که به کسب و کارها کمک میرکند تا روش های بازاریابی دیجیتال را هر چه بهتر اجرا کنند. سمراش در سئو، ایجاد کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی، شبکه های اجتماعی و از این دست موارد کمک شایانی می کند. سمراش در پیدا کردن کلمات کلیدی در حوزه فعالیت شما بسیار کارآمد است و علاوه بر این به شما می گوید رقبای شما از چه کلمات کلیدی استفاده کرده اند و در کل بستری برای آگاهی بخشی و یاری شما در این رقابت گسترده می باشد.  یکی دیگر از کاربرد های جذاب در سمراش قرار دادن بک لینک های کاربردی در اختیار شماست که با استفاده از این بک لینک ها در بهبود و بهینه سازی موتور جستجو به شما کمک می کند.

MOZ

ابزار دیگری که برای بهینه سازی موتور جستجو یا همان سئو بسیار مناسب و کاربردی است و سبب افزایش بازدید و ترافیک در سایت شما و در نتیجه بهبود جایگاه شما می شود MOZ می باشد. حرفه ای بودن و خدمات مناسب MOZ باعث محبوبیت روز افزون آن شده است .

از جمله خدمات MOZ می توان  به دست آوردن جایگاه مناسب و بهبود نتایج جست و جو در کلمات کلیدی اشاره کرد که این امر سبب بهبود عملکرد سایت می باشد .

کاربرد دیگر MOZ شناساندن مخاطبان شماست یعنی اینکه مخاطب شما از چه مسیری به سایت شما هدایت شده است و چه مسیری را برای رسیدن به سایت شما طی کرده است. یکی دیگر از خدمات فوق العاده ماز استفاده از ربات خزنده برای بررسی و پیمایش وب سایت شما و یافتن مشکلات و رفع این مشکلات است. البته برای استفاده از MOZ باید اکانتی داشته باشید که هزینه داشتن اکانت به طور تقریبی از 80 دلار تا 1000 دلار متغیر است.

همه این ابزار ها، بهینه سازی موتور جستجو یا همان SEO را بهبود بخشیده و در قرار گرفتن سایت شما در جایگاه مناسب در حین جستجو گوگل به شما یاری می رساند.

 تبلیغات در شبکه های اجتماعی با رویکرد دیجیتال مارکتینگ

یکی از روش های که برای معرفی کسب وکارهای مختلف در دنیای دیجیتال مارکتینگ امروزی است.این تبلیغات با کمک تکنیک های مختلف، مشتری را جذب می کند. امروزه رفتار و سبک زندگی انسان ها رو به فضای دیجیتال است و در اینجا شبکه های اجتماعی نقش پررنگی دارند.

نکته مهم طبق گزارش سازمان اینترنت جهانی 56 میلیون و 700 هزار نفر از مردم ایران کاربران اینترنت هستند. باتوجه به این، شبکه های اجتماعی فرصت خوبی را برای برندهای تجاری فراهم کرده است تا از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی بتوانند کاربران را جذب کرده و درآمد کسب کنند.

قبل از اینکه درباره تبلیغات شبکه اجتماعی بیشتراطلاعات کسب کنیم بهتراست که مفهوم تبلیغات را درک کنیم .

تبلیغ یعنی رساندن پیام و اطلاعات ما به کمک تبلیغ درباره محصولات را تبلیغ می گوییم. پیامی را به مخاطب خود انتقال می دهیم و همینطور توجه مخاطب را به محصولات و خدماتی که ارائه کرده ایم جلب کنیم . تبلیغات همیشه وجود داشته و تنها شکل آن با توجه به خواسته مخاطب تغییر پیدا کرده است .

تبلیغات در شبکه های اجتماعی مختلف

این روزها کاربران زیاد ایرانی برای دنبال کردن اخبار روز، ارتباط برقرار کردن با دوستان خود و حتی خرید آنلاین از فروشگاه های مختلف از شبکه های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، لینکدین، واتساپ و تلگرام استفاده می کنند. شبکه های اجتماعی می تواند یک محیط خوب و فرصتی ارزشمند برای برندسازی و گسترش کسب و کار باشد .

تبلیغات در تلگرام

تلگرام هیچ امکان ویژه ای برای تبلیغات ندارد و تبلیغات در تلگرام محدود به انتشار پست تبلیغاتی در کانال ها و یا بات های پربازدید می شود. تبلیغات در تلگرام خیلی زود به بخش مهمی از تبلیغات در شبکه های اجتماعی در ایران تبدیل شد.

تبلیغات در اینستاگرام

به دلیل محدودیت های خدمات تبلیغات برای کاربران ایرانی، در ایران شیوه ای متفاوت انجام می شود. برندهای ایرانی برای تبلیغات خود در اینستاگرام از دو شیوه استفاده می کنند؛ یک روش مثل تبلیغات در تلگرام است که پست های

تبلیغاتی در صفحات پرطرفدار اینستاگرام منتشر می شوند و روش دیگر تبلیغات به کمک اینفلوئنسر(برای انتقال پیام بازاریابی خود به مشتریان از افراد تأثیرگذار )که لزوماً افراد مهمی  نیستند( کمک می گیرنداست).

 مدیریت و بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

در حوزه ی دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال مدیریت شبکه های اجتماعی یکی از زیر شاخه های آن محسوب می شود. مدیریت رسانه های اجتماعی به معنای 0 تا 100 فرایندی جاری در این شبکه ها است. از نقطه اول یعنی ایجاد یک صفحه اجتماعی در حوزه مدیریت قرار می گیرد تا نقطه نهایی که تجزیه و تحلیل و بازبینی جهت تغییر در استراتژی است.

این بازاریابی شامل انتشار مطالب مفید در رسانه های اجتماعی، درگیر شدن دو طرفه با مخاطبان هدف، تجزیه و تحلیل نتایج و اجرای کمپین های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی است. در صورت دیجیتال مارکتینگ مناسب در این شبکه ها، می توانید حجم زیادی از مخاطبان را جذب کرده و کسب و کار خود را گسترش بدهید. با توجه به فعالیت بخش زیادی از جامعه در پلتفرم های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و … حضور و بازاریابی در رسانه های اجتماعی، تقریباً برای هر کسب و کاری مفید واقع خواهد شد.

باید در نظر داشته باشید که (SMM – social media marketing) یک راه فروش مستقیم نیست و تنها ابزاری است برای کمک به فروش بیشتر، در واقع فروش را مستقیماً انجام نمی دهد و نیاز به زمان دارد؛ بنابراین، پیش از استفاده از این روش باید اهداف و نیازهای خود را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید.

فعالیت هایی که در مدیریت شبکه های اجتماعی انجام می شود به شرح زیر است :

  • ساخت اکانت
  • ایجاد هویت بصری
  • برنامه ریزی
  • نگارش استراتژی
  • تولید محتوا
  • پاسخ به نظرات و پیام ها
  • تبلیغات در شبکه اجتماعی
  • ایجاد کمپین
  • آنالیز و تحلیل
  • بازنگری

چالش های مدیریت شبکه های اجتماعی

مدیریت شبکه های اجتماعی زمان بر است

اگر زمان کافی برای شبکه های اجتماعی صرف نکنید هچوقت نتیجه نمی گیرید. هماهنگی میان کارهای چند شبکه اجتماعی یا حتی شبکه اجتماعی قدرتمند نیاز به صرف زمان بسیاری دارد. برای هر فعالیتی باید زمان مشخصی گذاشته شود. به عنوان مثال شما باید برای پاسخ دادن به تک تک نظرات یا پیام های خصوصی زمان بگذارید. علاوه بر این تولید پست، انتشار آن و غیره نیازمند زمان بسیاری است و باید برای تولید محتوا زمانی در نظر گرفت.

 مدیریت شبکه های اجتماعی نیازمند استراتژی است

بدون استراتژی امکان موفقیت در شبکه های اجتماعی با این سطح از رقابت امری غیرممکن است؛ مگر اینکه شانس بیاورید. استراتژی به معنای برنامه ای مشخص و هدفمند جهت رسیدن به اهداف مورد نظر است. در واقع در استراتژی باید تمام موارد از جمله چگونگی انتخاب عکس بیو تا زمان انتشار پست ها، چگونگی قالب و غیره درنظر گرفته شود.

تخصص نیاز است

شبکه های اجتماعی در ظاهر بسیار ساده هستند؛ اما در دل هر کدام از آن ها فلسفه و قوانین زیادی پنهان شده است. در مدیریت شبکه های اجتماعی باید تخصص در نظر گرفته شود. الگوریتم های به کارگرفته شده در این شبکه ها سبب شده است که دیده شدن در این فضا کمی مشکل شود.

اکثر شبکه های اجتماعی در راستای پاسخ صحیح به نیاز کاربر از قوانین خاصی پیروی می کنند. اگر که شما بدون تخصص وارد این فضا شوید؛ فعالیت شما یا نتیجه نمی دهد یا نتیجه عکس خواهد داشت. همچنین هویت بصری و موارد دیگر نقش های مهمی را در این مورد ایفا می کنند.

پنج ستون اصلی در بازاریابی شامل این موارد می شود که هر کدام تفسیر و توضیح خودشان را دارند:

  • استراتژی
  • برنامه ریزی و انتشار
  • تعامل با مخاطبان
  • آنالیز و ارزیابی
  • تبلیغات

رپورتاژ آگهی در دیجیتال مارکتینگ

شاید برای شما هم پیش آمده هنگامی که وارد یک سایت پر مخاطب می شوید قبل از آنکه شروع به بازدید آن صفحه کنید صفحات تبلیغاتی در صفحه پیش روی شما ظاهر شود .

در اینجا افراد به دو دسته تقسیم می شوند :

دسته اول که بدون توجه به عنوان تبلیغ و محتوای آن با کلیک روی ضربدر صفحه را می بندند . دسته دوم که برخلاف دسته اول جذب تبلیغ شده و به صفحه سایت مذکور هدایت می شوند . پس اگر علاقه مند هستید در مورد این صفحات تبلیغاتی بدانید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید .

قوانین رپورتاژ آگهی در دیجیتال مارکتینگ

برای برخی افراد رپورتاژ آگهی واژه ای نا آشنا باشد و حتی تا الان به گوششان هم نخورده باشد . پس در قدم اول به تعریف رپورتاژ می پردازیم. رپورتاژ آگهی به این معناست که ما می توانیم محصول و یا خدمات سایت خود را در قالب متن و مقاله و با لینک خود در سایت هایی که بازدید بیشتری و ترافیک بالاتری دارند منتشر کنیم .

این نوع آگهی ها که تبلیغاتی مادام العمر به حساب می آیند چرا که هیچ وقت از صفحه پاک نمی شوند که این خود یک امتیاز مثبت به حساب می آید .

تاثیر رپورتاژ آگهی در بهبود سئو و جذب مشتری

فرض کنید زمانی که ما محصول و یا خدماتی را که انجام می دهیم در سایت فروشگاهی خود تبلیغ می کنیم، امیدواریم که محصولاتمان با تعداد بالا به فروش برسد. اما در سایت هایی که رتبه های آنها از آخر اول هست پاسخ انتظاراتشان را نمی دهد. چرا چون برخی افراد حتی وارد سایت ما نمی شوند یا اینکه به تبلیغات ما اعتماد ندارند. پس علامت سوالی که در ذهن ما ایجاد می شود این است که چه باید کرد؟

پس به سراغ یکی از بهترین کارها که رپورتاژ آگهی در سایت های خبری بزرگ است و  بازدید کنندگان زیادی را جذب خود کرده اند منتشر می کنیم .

دلیل ما برای انجام این کار چیست ؟ زیرا تاثیر خیلی زیادی در دیده شدن تبلیغاتمان دارد. همچنین افراد زیادی از این سایت ها بازدید می کنند و برای یک بار هم که شده آگهی ما را می خوانند. به اعتبار چنین سایت هایی اعتماد دارند و به سایت ما علاقه پیدا می کنند، وارد آن می شوند و در صورت تمایل از ما خرید می کنند .

مزایا و معایب رپورتاژ آگهی در دیجیتال مارکتینگ

در اینجا می خواهیم به صورت تیتر وار چند مورد از مزایا و معایب رپورتاژ آگهی را برایتان بازگو کنیم:

مزایای رپورتاژ :

  • از فروشندگی پشتیبانی می کند
  • از اتلاف وقت جلوگیری می کند
  • ارائه دادن آموزش به مشتریان

معایب رپورتاژ :

  • گاهی اوقات ممکن است باعث آگاهی مشتری شود
  • باعث کاهش کسب و کار های کوچک شود
  • ممکن است هزینه تبلیغ بیش از فروش باشد

اگر می خواهید رپورتاژ آگهی بنویسید به دنبال محتوای مناسب باشید و علی رغم معایب ریپورتاژ آگهی این روش،روش بدی نمی باشد، چون بستگی به خود فرد دارد که از روش های اصولی این کار را انجام دهد.

کلام آخر

در نهایت، بازاریابی دیجیتال نیازمند برنامه ریزی و حضور مداوم است و تنها از این طریق است که در مدت کوتاهی می توانید به نتیجه و رونق کسب و کار خود برسید.

 

 

 

 

4 دیدگاه برای “دیجیتال مارکتینگ

  1. فرهاد نجفی گفت:

    نکات جالبی بود

    1. علی مرادی گفت:

      خواهش میکنم

      1. نسترن حمیدی گفت:

        حوزه اصلی کاریتون سئو هستش یا طراحی وب سایت ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *