آیا تعرفه تولید محتوا عامل درستی برای تصمیم گیری است؟ یکی از عجیب ترین چیزی که با آن روبه رو شدم این است که بسیاری از افراد به جای اینکه ابتدا درباره کیفیت محتوا جستجو کنند، ابتدا به دنبال تعرفه آن هستند. در این مقاله همراه ما باشید تا کمی در مورد این مسئله صحبت کنیم.

تعرفه تولید محتوا چگونه تعیین می شود؟

روش مرسوم این است که تعرفه این خدمات به نسبت تعداد محتوای سفارش داده شده  ارزیابی می شود. به این صورت که هر چه تعداد سفارش بیشتر باشد، تعرفه پایین تر خواهد آمد. این تعرفه برای هر کلمه محاسبه می شود. یعنی هرچه تعداد محتوای درخواست شده بیشتر باشد، تعرفه هر کلمه تولید محتوا پایین تر خواهد آمد.

البته گاهی برای انواع خاصی از محتوا، تعداد کلمات معیار نیست. در این حالت، نویسنده برا اساس میزانی که یک کلمه کلیدی جای توضیح دارد، محتوا می نویسد. تعرفه این نوع محتوا که معمولا دارای کیفیت خیلی بهتری است، برا اساس تعداد سفارش محاسبه می شود.

آیا تعرفه تولید محتوا بالاست؟

باید این را در نظر بگیریم که تولید محتوا، روش ارزان قیمتی نیست! اما از آنجایی که بسیار تاثیر گذار است، هیچ مدیر سایتی نمی تواند تولید محتوا را کنار بگذارد. حتی اگر فردی هم خودش بخواهد اقدام به تولید محتوا کند، باز بدون هزینه نخواهد بود. باید توجه داشت که برای نوشتن یک محتوا چقدر زمان لازم است. هزینه زمانی هم، یک هزینه است و نمی توان آن را نادیده گرفت.

چگونه بین تعرفه های مختلف، تولید محتوا انتخاب کنیم؟

قطعا اگر کمی در سایت های تولید محتوا جستجو کنید، می بینید که تعرفه ها با یکدیگر تفاوت دارند. البته این تعرفه ها تفاوت بسیار عجیبی با هم ندارند و همه در یک محدوده ی قیمت هستند. برای یک تصمیم گیری درست باید سنجیده فکر کنیم. ببینیم برای تولید یک محتوا معتبر چقدر زمان لازم است؟ آیا تعرفه اعلام شده با آن هزینه سازگاری دارد؟ اگر هزینه ی آن زیادی کم است، قطعا تولید محتوایی در کار نیست و قرار است یک متن کپی شده تحویل بگیریم.

چند نکته مهم درباره ی تعرفه تولید محتوا

برای اینکه بتوانید از میان تعرفه ها یکی را انتخاب کنید، بهتر است سفارشی واقعی داشته باشید.می توانید یک کلمه کلیدی را به چند تیم تولید محتوا بدهید. پس از تولید، زمان مقایسه کیفیت محتوا است. اکنون می توانید به آسانی کیفیت و تعرفه ها را مقایسه کنید. هیچ چیز دیگری معیار واقعی شما برای انتخاب نخواهد بود.

بیش از آنکه به تعرفه و هزینه توجه کنید، کیفیت را در نظر بگیرید. یک محتوای با ارزش، باعث بازگشت هزینه های شما و افزایش کاربر سایت می شود. در مقابل یک محتوا کم ارزش، تنها برای شما هزینه ایجاد می کند.

هر نویسنده ای برای تولید محتوا مناسب نیست. نوشتن محتوای ارزشمند برای وب سایت، علاوه بر نگارش به اصول تولید محتوا و سئو وابسته است. هر فردی که می نویسد، نمی تواند یک تولید کننده خوب محتوا باشد. پس دقت کنید کار را به افراد متخصص بسپارید.

در زمان سفارش، بهتر است ببینید خود مجموعه ای که این خدمات را برایتان ارائه می دهد چقدر در عمل موفق بوده است. آیا با تولید محتوا توانسته است مخاطب جذب کند یا مخاطبین خود را از روش هایی مانند تبلیغات به دست می آورد؟ بدون شک استفاده از تبلیغات و روش های مشابه اشتباه نیست، بلکه قصد ما این است که آیا آن تیم اصلا توانایی این را دارد که با تولید محتوای ارزشمند مخاطب جذب کند؟ قطعا بهترین کیفیت را برای کار خودشان استفاده می کنند. پس اگر توانایی جذب مخاطب با محتوا برای خودشان را ندارند، به شما هم کمک چندانی نمی کنند.

چگونه می توان تعرفه های تولید محتوا را تعریف کرد؟

تعرفه تولید محتوا صد در صد به کیفیت محتوایی که تولید شده دارد. هر چقدر مطالب منحصر به فردتر و تخصص تر باشد، هزینه و قیمت بالاتری خواهد داشت! محتواها را می توان به 3 قسمت دسته بندی کرد.

تولید محتوا فریلنسری

شاید باورتان نشود ولی بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است، تا سال 2025 بیش از 50 درصد نیروی کار را فریلنسر ها تشکیل خواهند داد. فریلنسرهای تولید محتوا را می توانید در سایت های فریلنسری پیدا کنید که دارای نمونه کار، قیمت مشخص و تنوع کاری زیادی هستند.

این دسته از افراد به دلیل اینکه هیچ محدودیت کاری یا زمانی ندارند، معمولا کارهای با کیفیت تری را از خود ارائه می دهند. در این دسته بندی معمولا هزینه ها توسط فریلنسر، بر اساس زمان و سختی کار تعیین می شود.

تعرفه ای که این دسته از فریلنسرها برای کار خود در نظر می گیرند معمولا “کلمه” تعیین می شود. مثلا بابت یک مطب 1000 کلمه ای چیزی حدود 50 الی 100 هزار تومان دریافت می کنند. یعنی هر کلمه بین 50 الی 100 تومان هزینه خواهد داشت. البته این تعرفه برای مطالب تخصصی می تواند گران تر محاسبه شود.

استخدام تولید کننده محتوا

برخی از سایت ها یا سازمان های بزرگ دوست دارند که برای خودشان یک تیم خبره تولید محتوای اختصاصی داشته باشند. (ناشر محتوا، برنامه ریز محتوا و… )

در چنین مواقعی بین کار فرما و کسی که تولید محتوا می کنند باید مذاکراتی جهت انجام این کار برای هزینه ها انجام شود. حقوق این افراد بین 3.5 الی 5 میلیون تومان  می شود. البته این میزان بسته به سابقه فردی که قصد انجام این کار را دارد و همین طور حجم کاری که درخواست می شود، می تواند متغیر باشد.

گرفتن سهم  در ازای تولید محتوا

این دسته بیشتر برای سایت هایی که به تازگی ایجاد شده اند یا سایت های فروشگاهی که محصولاتی را به فروش می رسانند است. برخی از سایت ها به تولید کننده محتوا پیشنهاد می دهند که در ازای تولید محتوا، درصدی از مقدار دریافتی را به سایت بدهند.

فاکتور های موثر در تعیین تعرفه تولید محتوا

عوامل زیادی می تواند در تعیین تعرفه تولید محتوا دخیل باشد از جمله:

زبانی که باید محتوا بر اساس آن تولید شود: قطعا تولید محتوای فارسی ارزانتر از تولید محتوای انگلیسی است. چرا که به دانش و زمان کمتری نیاز دارد.

زمان انتشار: هر چقدر زمان انتشار کمتر باشد هزینه بیشتر خواهد بود.

استفاده از منابع خاص برای تولید محتوا: محتوایی که تالیفی باشد معمولا از منابع خارجی استفاده می شوند، به نسبت هزینه بیشتری نسبت به تالیف از منابع داخلی دارد.

توجه داشته باشید که شما به عنوان فریلنسر تولید کننده  محتوا می توانید هزینه تولید محتوا را بر اساس کلمه، ساعت، سال یا پروژه ای از قبل تعیین کنید.

توجه به مسائل بالا به شما کمک می کند تا بتوانید بهتر میان تعرفه های اعلام شده تصمیم گیری کنید. پس در ابتدا به کیفیت توجه کنید و ملاک اول و آخر را کیفیت محتوا بدانید.