در واقع هر نوع متن، تصوير يا صوتي که ما در پلتفرم ها و شبکه هاي اجتماعي توليد و منتشر مي کنيم توليد محتوا محسوب مي شود.

براي توليد محتوا به ايده پردازي و سپس آگاهي و تسلط به قوانين نويسندگي نيازمنديم. متني که در نهايت توليد مي شود را مي توان به اشکال مختلف مانند ويديو، پست يا اينفوگرافيک تبديل کرد.

اساس توليد محتوا بر برقراري ارتباط با ديگر افراد است.مثلا يک توليد کننده محتوا مي تواند مقاله نويس، مترجم يا گرافيست باشد. براي برقراري ارتباط گاهي يک اثر گرافيکي مي تواند تاثيرگذار باشد و گاه يک مقاله.

اگر محتوا از کيفيت بالايي برخوردار باشد مي تواند باعث افزايش مشتريان و رونق کسب و کار و تجارت شود و برعکس اگر محتوا از کيفيت کافي برخوردار نباشد قطعا بر کسب و کار شما تاثير منفي خواهد گذاشت.

اهميت توليد محتوا

همان طور که گفتيم کيفيت محتوا يک عامل اصلي براي پيشرفت شما محسوب مي شود.اکثر بازديدکنندگان در حال شکار اطلاعات يا محصولات هستند.آن ها بدون فکر کردن در حال تصميم گيري هستند؛ پس نتيجه گيري مي کنيم که زمان يک فاکتور مهم براي ما محسوب مي شود.چطور مي توانيم در اين فرصت کوتاه بازديد کنندگان را قانع کنيم ؟

  • اطلاعات مهم را در اول متن خود قرار دهيد!

در يک مقاله ابتدا بايد توضيح دهيد که درباره ي چه موضوعي مي خواهيد بحث کنيد.سپس يک ديدگاه کلي ارائه دهيد.در مرحله ي بعد بدنه ي مقاله را بنويسيد و در آخر با نوشتن نتيجه گيري آن را تکميل کنيد.مهم ترين موضوع در نتيجه گيري و آخر مقاله بايد نوشته شود.

در توليد محتوا براي صفحات وب کاملا بايد برعکس مقاله عمل کنيد؛ يعني اطلاعات مهم را بايد در ابتدا ي متن قرار دهيد.اين اطلاعات مي تواند شامل يک عبارت ساده از کاري که مي خواهيد انجام دهيد باشد.پس مشتريان مي خواهند تصوير کلي را در ابتدا دريافت کنند و سپس به سراغ جزييات بروند.

  • سعي نکنيد که خلاق يا باهوش به نظر برسيد!

وقتي يک خواننده به وبسايت هاي مختلف سرمي زند کمتر پيش مي آيد که وقتش را روي تک تک کلماتي که نوشته ايد تلف کند چون زمان کافي ندارد.مي تواند به جاي متن پر پيچ و خمي که شما نوشته ايد به وبسايت هاي ديگر نگاهي بياندازد و چيزي که مي خواهد را دريافت کند.جمله هاي ساده هميشه بهتر جواب مي دهند.

بهتر است فرض کنيد که براي يک کودک 11ساله مي نويسيد؛در اين صورت خواندن متن راحت تر مي شود.اگر مي خواهيد از شوخي و لطيفه استفاده کنيد بهتر است مراقب باشيد که به جا باشد و حتما مخاطب با آن ها ارتباط برقرار کند.

  • براي افراد تنبل بنويسيد!

خوانندگان ممکن است که براي خواندن متن شما تلاشي به خرج ندهند.اطمينان به خرج دهيد که متن شما فاکتور هايي مانند پاراگراف هاي کوتاه، جمله هاي مختصر، دوري از کلمات غير ضروري و دوري از تکرار را داشته باشد.

استراتژي توليد محتوا

زماني مي توان يک محتواي خوب و قوي توليد کرد که يک استراتژي هدفمند داشته باشيم.اهداف هر کسي براي توليد محتوا متفاوت است اما کساني که وبسايت براي آن ها مهم است سئو سايت را هدف قرار مي دهند زيرا يکي از مهم ترين فاکتور هاي سئو داخلي است.

استراتژي توليد محتوا شامل موارد زير است:

  • يک تقويم محتوا تهيه کنيد

براي اين که کاملا به برنامه ريزي خود تسلط داشته باشيم با داشتن نقشه بصري مي توان از زاويه ديد بالا به همه چيز نگاه کرد.

  • کلمات کليدي مورد نظرتان را پيدا کنيد

تقريبا همه چيز به کلمات کليدي ربط پيدا مي کند.بايد بفهميم که حوزه ي فعاليت ما کاربران به دنبال چه چيزي هستند و نيازشان چيست.کلمات کليدي مي توانند هدايت کاربران را از طريق گوگل به وبسايت شما انجام دهند.

  • اهداف خودتان را براي استراتژي مشخص کنيد

براي آغاز کار بايد هدف خود را از بازاريابي محتوا مشخص کنيم.مي توانيم افزايش نرخ تبديل، برندينگ، افزايش تعامل و ترافيک سايت را بررسي کنيم.

  • کسب و کار خود را بررسي کنيد

پس از تعيين اهداف خود ضروري است که وضعيت کار خود را به طور کامل بررسي کنيد.فرآيند توليد محتوا فعلي را چک کنيد و برند خودتان را در محتوا نشان دهيد.

  • نويسندگان و طراحان حرفه اي را انتخاب کنيد.

هر محتوايي براي ديده شدن و تاثير گذار بودن نيازمند نويسندگان و طراحان گرافيک و اديتورهاي حرفه اي و با استعداد است.با استفاده از اين افراد مي توان محتوايي خوانا، با کيفيت و جذاب ايجاد کرد.

توليد محتوا چه فرآيندي دارد؟

هنگام توليد محتواي اوليه بايد به اين نکته توجه داشت که موفقيت در اين زمينه به زودي بدست نمي آيد.بايد چندين و چند بار محتوا را توليد نموده و بهينه سازي کرد تا به تجربه ي کافي دست پيدا کرد.براي توليد محتوايي باکيفيت مي بايست چندين نکته مهم را به خاطر داشت.

اولين گام اين است که بتوانيم ايده مناسبي براي محتواي خود پيدا کنيم.بهترين روش براي پيدا کردن ايده مناسب استفاده از ساختار پيلار کلاستر است به اين صورت که يک ستون از کلمه ي کليدي مورد نظر را ايجاد مي کنيم سپس به محتوايي که در زيرمجموعه هاي مرتبط ايجاد کرده ايم پيوند مي دهيم.

دومين قدم جستجو براي پيدا کردن کلمه ي کليدي مناسب است.تحقيق کلمات کليدي عامل بسيار مهمي براي رتبه بندي در گوگل مي باشد.مرحله ي بعدي نوشتن متن است که آن را بايد با يک طرح کلي شروع کرد.

يعني بايد خود را معرفي کنيد و نکات اصلي مد نظر خود را بيان کنيد.براي بهبود متن خود مي توان محتواي رقبا و همکاران را بررسي کرد و نکات قوت و ضعف آنان را استخراج کرد و سپس از آن ها در متن خود استفاده کرد.

ديگر عامل مهمي که مي تواند باعث جذب مخاطب شود انتخاب يک عنوان خوب است.اگر عنواني که براي محتواي خود مي نويسم جذاب نباشد کاربران را جذب نمي کند و اولين چيزي که هر شخص مي بيند عنوان است.

رعايت کردن نکات سئو در متن به اين صورت که کلمه ي کليدي را انتخاب کنيم که سرچ بيشتري داشته باشد.موارد ديگري مانند لينک داخلي، توضيح متا، تگ هاي هدينگ را نيز بايد رعايت کرد.افزودن تصاوير باعث تعامل قابل توجهي در مقايسه با متن بدون تصوير مي باشد به اين صورت که کليک و لايک و کامنت هاي بيشتري را به دنبال دارد.

مراحل پاياني شامل ويرايش و در نهايت انتشار محتوا مي باشد.نکته ي قابل توجهي که بايد به آن دقت کرد زمان انتشار متن است.با استفاده از آناليز آمار وبسايت يا صفحه شبکه اجتماعي خود مي توان بهترين زمان را براي انتشار پيدا کرد که بيشترين تاثيرگذاري را داشته باشد.

چه زماني بايد توليد محتوا کرد؟

شايد دغدغه ي شما هم اين باشد که هر چند وقت يکبار بايد توليد محتوا کرد يا زمان مشخصي براي انجام آن وجود دارد يا نه؟يکي از نکات مهمي که در توليد محتوا بايد همواره به آن توجه کرد اين است که هر کار و يا پروژه اي براي اين که به نتيجه مطلوب برسد نيازمند استمرار در کنار کيفيت بالا است.

در اصل زماني مي شود به موفقيت دست يافت که در کنار آموزش اصولي، استمرار را هم به کار گرفت.هر چند وقت يک بار بايد محتواي جذاب و جديد خلق کرد.استفاده از خلاقيت و ايده پردازي هاي جذاب مي تواند به بالا بردن رتبه سايت و سئوي آن کمک بسزايي داشته باشد.

بستر هاي انتشار محتوا

زماني که محتواي خود را با حفظ کيفيت و استمرار توليد کرديم؛ حال زمان آن مي رسد که براي انتشار آن تصميم بگيريم.بايد بدانيم که محتواي ما در چه پلتفرمي بيشتر از بقيه تاثير گذار تر و مناسب تر است.

بعضي از افراد معتقد هستند که خود مخاطبان مي توانند محتواي خوب را جست و جو و پيدا کنند، اما حقيقت اين است که هميشه نمي توان بر اين فرضيه تکيه کرد و بايد از همه ي ابزار هايي که در دسترس هستند استفاده کرد.

ايميل مارکتينگ

اگر مي خواهيد از ايميل مارکتينگ استفاده کنيد پس بايد ابتدا محتواي خود را در وبسايت آپلود کنيد. مي توانيد از ايميل مخاطبان و ديگران استفاده کنيد و محتوا هاي خود را براي ديده شدن دست به دست کنيد.

شبکه هاي اجتماعي

شايد بتوان گفت که امروزه شبکه هاي اجتماعي از قدرتمند ترين ابزار هاي توليد محتوا و جذب مخاطبان هستند.همه ي افراد روزانه چندين ساعت از زمان خود را صرف شبکه هاي اجتماعي مي کنند.به جرات مي توان گفت که مي توان از اين شبکه ها براي معرفي و عرضه ي هر چه بيشتر محتوا ها استفاده کرد.

براي اين کار کافي است محتوايي که اولين بار در سايت يا وبلاگ آپلود مي کنيم را براي ديگر شبکه ها بهينه سازي کرد و بازنشر کرد.مثلا اگر مي خواهيم آن را براي اينستاگرام استفاده کنيم مي توانيم از لحن گفتاري براي محتوا استفاده کنيم يا اينکه از پست هاي اسلايدي استفاده کرده و جذابيت کار خود را بالا ببريم.

ابزار هاي توليد محتوا

به کمک ابزار هايي که ساخته شده مي توانيم محتوا هاي بهتر و با کيفيت تري ارائه دهيم.هر پلتفرمي ابزار هاي مخصوص به خودش را دارد.براي توليد عکس، متن، ويديو يا پادکست مي توانيم ابزار مخصوص به خودش را با کمي جست و جو پيدا کنيم.

اگر بخواهيم براي توليد محتوا در وبسايت فعاليت کنيم مي توانيم از google trends يا epic beat استفاده کنيم.اگر عنوان شما جذاب نباشد اکثريت مردم آن را نميخوانند و از آن عبور مي کنند.از epicbeat  مي توانيد براي تيتر ها و موضوعات جذاب کمک گرفته و با استفاده از آموزش هاي آن با مخاطبان راحت تر ارتباط برقرار کنيد.

براي توليد محتواي تصويري و يا ويديويي از ابزار هاي Canva، IMovie، anchor و… استفاده کنيد.کنوا يکي از بستر هايي است که هر چه براي توليد محتوا بخواهيم مي توانيم در آن بيابيم.پست هاي تصويري، ساخت بنر هاي تصويري و حتي ساخت رزومه از جمله امکاناتي است که در کنوا وجود دارد.

Imovie  براي ساخت تيزر هاي تبليغاتي و اشتراک گذاري آسان آن مي تواند مفيد باشد اما استفاده از آن براي کاربران IOS و مک قابل دسترسي است.anchor  نيز براي توليد و ويرايش پادکست مي تواند مفيد باشد.در ادامه به برخي از ابزار ها اشاره خواهيم کرد:

1-برنامه هاي ويرايش عکس

  • Picsart
  • Canva
  • Vsco
  • Coolgram

2-نرم افزار هاي يافتن هشتگ

  • Toptags
  • Metahashtags
  • In tags
  • Hashto

3-نرم افزار هاس ساخت تيزر تبليغاتي

  • Pixaloop
  • Quik
  • Moshow

4-نرم افزار هاي ويرايش ويديو

  • Vivavideo
  • Inshot
  • Kinemaster
  • Videoshow

عناوين شغلي توليد محتوا

در دنياي امروز کارشناس توليد محتوا يعني کسي که بر اساس بازاريابي ديجيتال مطالب را مي نويسد، فن نگارش خوبي داشته باشد،ويرايش  کند و بهبود دهد.کارشناس توليد محتوا بايد بداند که حرف زدن و نگارش به زبان مخاطب بر هر چيزي ارجحيت دارد.

براي تبديل شدن به کارشناس در مرحله ي اول فقط بنويسيد و متنتان را منتشر کنيد.سپس با استفاده از گرفتن آمار و رصد کردن بازديد ها مي توانيد بازخورد مخاطبان را بررسي کنيد و محتواي خود را بهبود ببخشيد.

يک کارشناس بايد بداند که علاوه بر تخصص در نگارش بايد به مهارت هاي ديگري از جمله مواد زير آشنايي داشته باشد.

  • آشنايي با زبان انگليسي
  • سرچ حرفه اي در گوگل
  • مهارت سئوي سايت
  • آناليز رقبا
  • کار با cms ها
  • آشنايي با Css و Html
  • مهارت تبليغ و فروش خدمات يا محصولات

هر کس به عنوان کارشناس توليد محتوا مي تواند در حوزه هاي مختلفي مشغول به کار شود که به چند مورد اشاره خواهيم کرد:

وبلاگ نويسي

وبلاگ نويسي هم مانند نويسنده وبسايت متن هاي تقريبا مشابهي را منتشر مي کنند.متن ها و مقاله هايي که نويسندگان انتشار مي دهند با هدف افزايش بازديد هستند و براي مخاطبان عمومي نوشته مي شوند.

رپورتاژ آگهي

متني است که در سايت ديگري منتشر مي شود.در متن مورد نظر در مورد يک مسئله صحبت مي شود و در آخر محصول يا خدمات خود را معرفي کرده و سپس آن محتوا را در سايت هاي خبري و ديگر سايت ها به اشتراک مي گذاريم.

در شرکت ها و سازمان هاي مختلف ممکن است يک يا چند نفر وظايف زير را بر عهده داشته باشند:

  • متخصص سئو
  • مدير بازاريابي ديجيتال
  • مديريت محتوا
  • مدير برندينگ
  • تکنيسين بازاريابي
  • مديريت موتورهاي جست و جو

بازاريابي تولید محتوا

در لغت به معني خلق و اشتراک پيام هاي ارزشمند با استفاده از انواع توليد محتوا است. بازار يابي محتوا يکي از قوي ترين و دشوارترين قسمت فروش يک محصول يا خدمات است.شما مي توانيد به سادگي با استفاده از نوشتن اين که محصول يا خدمات شما چگونه يک مشکل را براي مشتريان حل کرده است تبليغ خود را انجام دهيد.

داشتن يک استراتژي بازاريابي محتواي قدرتمند و هدفمند مي تواند بازديدکنندگان را به مشتري تبديل کند.در شبکه ي اجتماعي اينستاگرام کساني که به صفحه ي شما نگاه مي اندازند ابتدا بازديدکننده هستند شما بايد بتوانيد آن ها به فالور تبديل کرده و سپس با بالا بردن تعامل به مشتري تبديل کنيد.

براي اين که بازاريابي تاثير گذاري داشته باشيم، مهم است که يک استراتژي طولاني مدت بچينيم.

تاثيرات سئو بر نوشتن محتوا

محتواي هماهنگ با سئو(Seo friendly) هدف تقريبا همه ي کساني است که محتواي آنلاين توليد مي کنند؛ اما مي توان گفت که چندان کار ساده اي هم نيست.

استفاده از تکنيک سئوي کلاه سياه چيزي شبيه به اضافه کردن کلمات کلیدی است.یک تلاش برای پیاده سازی حقه ای ساده که می تواند رتبه را بالا ببرد.حال برای اینکه یه متن هماهنگ یا دوستانه با سئو بنویسیم باید به چند نکته توجه کنیم.

  • قدم اول:کلمات کلیدی را جست و جو کنید

قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید سعی کنید کلمات کلیدی مناسب موضوعتان را با جست و جو بدست آورید و سپس از آن ها در متن استفاده کنید.این کار باعث می شود که رتبه ی وبسایت شما بالا بیاید.

  • قدم دوم:محتوای طولانی بنویسید!

محتواهایی که تولید می کنید حداقل باید دارای 1500 کلمه باشند؛ بیشتر هم می تواند اما کمتر نه!گوگل علاقه زیادی به متن های طولانی دارد که ارزش خاصی به مخاطب بدهد.تشخیص اینکه طول متن شما چقدر است یا مخاطب چه زمان روی محتوای شما وقت گذاشته است برای آن راحت است.

  • قدم سوم: برچسب های عنوان را وارد کنید

وقتی شما محتوای خود را می نویسید، سعی کنید که تگ های H2و H3 را حتما در نظر بگیرید.اگر این موارد را رعایت کنید آنگاه گوگل می تواند عنوان را تشخیص دهد.سپس با تشخیص گوگل قاعدتا امتیاز و رتبه شما بالاتر می رود.

  • قدم چهارم:تصاویر خود را بهینه سازی کنید

هر تصویری که شما در وبسایت خود قرار می دهید نیاز به بهینه سازی دارد.اما برای بهینه سازی چه کارهایی را باید انجام دهیم؟کافی است موارد زیر را رعایت کنید:

  • هنگام آپلود عکس آن را تا جایی که به کیفیت آن آسیب نرسد فشرده کنید.
  • در زمان آپلود برای عکس خود متن جایگزین(alt text) بنویسید.برای کمک به جست و جوی کاربران و موتور ها کمک می کند.

مرحله ی ارزیابی تولید محتوا

تولید محتوا قطعا یک فرآیند زمان بر و نیازمند صبر و حوصله ی زیاد است.برای اینکه بتوانیم نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنیم، حتما باید فعالیت  قبلی خود را ارزیابی کرده و بر اساس آن را کار خود را بهبود ببخشیم.

مواردی وجود دارد که می توانیم میزان موفقیت خود را در تولید محتوا بسنجیم که به آن ها  اشاره خواهیم کرد.باید از طریق تعداد کاربرانی که از صفحه و محتوا بازدید کرده اند و آن را ترک کرده اند نرخ پرش را بدست آورد.همچنین از مشاهده تعداد لایک ها، کامنت ها و اشتراک گذاری نرخ تعامل حاصل می شود.