در صنعت مراقبت های بهداشتی تقاضای زیادی برای یافتن یک فناوری مقرون به صرفه و قابل استفاده برای بهبود خدمات ارائه شده به بیماران و گسترش ارتباطات بین همه ی بخش های یک بیمارستان یا کلینیک ها وجود دارد. یکی از روش های درمان بیماران تاسیس یک کلینیک یا درمانگاه است. این روز ها دیگر بسیاری از کلینیک ها مانند  گذشته اداره نمی شوند بلکه از سامانه ی تحت وب مدیریت کلینیک استفاده می کنند.

کلینیک ها می توانند به دو دسته ی عمومی یا تخصصی تقسیم شوند. ممکن است کلینیک ها ماهیت آموزشی هم داشته باشند. به طور مثال کار های مراقبت اولیه یا مراقبت های پزشکی در آن ها انجام شود.

روش کار کلینیک ها کاملا متفاوت از بیمارستان ها است؛ به طوری که در بیمارستان ممکن است بیماران علاوه بر درمان نیاز به بستری شدن داشته باشند اما در کلینیک نیازی به بستری شدن بیماران نیست.

در کشور ما کلینیک ها می توانند دارای بخش های داروخانه، دندانپزشکی، مامایی، رادیولوژی و آزمایشگاه باشند. هر کدام از بخش ها را می توان در سامانه تحت وب مدیریت مطب قرار داد.

سامانه تحت وب چیست؟

سامانه تحت وب به بیان ساده شامل نرم افزار هایی می شوند که برای اجرا مجزا و متفاوت از نرم افزار های تحت ویندوز هستند و برای کار با آن ها به اتصال اینترنت نیاز هست.

نرم افزار های تحت وب به علت تکنولوژی پیشرفته، امنیت بیشتر، سرور و پایگاه داده متمرکز و کارایی بیشتر به سرعت در حال فراگیر شدن هستند و صاحبان کسب و کار ها آن ها را به نرم افزار های تحت ویندوز ترجیح می دهند.

چرا باید از سامانه تحت وب استفاده کرد؟

نرم افزار های تحت وب به علت ارزان تر بودن نسبت به دیگر نرم افزار ها از استقبال بیشتری برخوردار هستند. سامانه تحت وب مدیریت کلینیک همیشه و همه جا  در دسترس است، کافی است که به اینترنت متصل باشید!

امروزه بسیاری از مردم هنوز هم از مزایای سامانه های تحت وب اطلاعی ندارند و ترجیح می دهند از روش های قدیمی استفاده کنند. تصور کنید برای نوبت دهی و ویزیت یا باید به صورت حضوری مراجعه کرد و یا از تلفن استفاده نمود.

در روش نوبت دهی تلفنی ابتدا باید بعد از پرس و جو از آشنایان و یافتن پزشک مناسب، باید شماره تماس را هم پیدا کرد که مشکلات مخصوص خودش را دارد؛  چرا که ممکن است پزشکان بیمارستان در روز های مشخصی مراجعین خود را ویزیت کنند.

از جمله معایب دیگر تماس تلفنی می توان به عدم پاسخگویی پزشک اشاره کرد. امکان دارد در ساعتی که شما تماس می گیرید کسی پاسخگوی شما نباشد یا خط تلفن اشغال باشد. یکی دیگر از معایب این است که ممکن است همه ی نوبت ها پر شده باشند و شما نیاز به تماس های مکرر داشته باشید.

در مراجعات حضوری هم مانند تلفنی ممکن است دکتر در مطب نباشد و شما با هدر رفتن وقت و صرف هزینه روبرو شوید. بنابراین باید از روشی استفاده کرد تا بتوان همیشه و در هر روزی از هفته نوبت گیری خود را انجام داد. بهترین روش برای این کار نوبت گیری آنلاین یا همان استفاده از سامانه تحت وب مدیریت کلینیک است.

سامانه ی تحت وب مدیریت کلینیک چیست؟

زمانی که مراجعات بیماران به مطب ها و کلینیک ها افزایش می یابد و شرکت های بیمه نیز اصرار به دریافت گزارش های منظم دارند، باعث می شود که حجم زیاد گزارشات و فرآیند رسیدگی به مراجعین بسیار زیاد و وقت گیر باشد.

همچنین امکان ایجاد خطا هم وجود می آید. در نتیجه همه ی این فرآیند ها و گزارشات را می توان به یک نرم افزار منتقل کرد که هم سریع باشد و هم ارزان که به آن سامانه تحت وب مدیریت کلینیک می گویند.

یک سامانه تحت وب کلینیک می تواند باعث افزایش تعامل میان کارکنان و مراجعین، راحت تر شدن فرآیند کار در کلینیک و همینطور می تواند به نفع سازمان های خدماتی بهداشت نیز باشد.

تفاوت سامانه تحت وب مدیریت مطب و کلینیک چیست؟

همان طور که اکثر افراد با این مفهوم آشنایی دارند کلینیک یک ساختمان یا یک بخش از یک بیمارستان است که در آن خدمات پیشرفته ای توسط چند پزشک و کارکنان ارائه می شود.

اما بر خلاف کلینیک، یک مطب فقط توسط یک پزشک متخصص اداره ی می شود.یک مطب از چند بخش تشکیل می شود.

  • سیستم ثبت سوابق
  • اتاق پزشک
  • بخش ذخیره سازی و بایگانی

 

امکانات یک کلینیک بسیار کامل تر و پیشرفته تر از مطب است پس توصیه می شود برای تجربه کردن قیمت پایین تر و امکانات بیشتر به کلینیک ها مراجعه کنید.

در سامانه ی تحت وب مدیریت مطب امکان نوبت گیری برای جراحی و بستری وجود ندارد چرا که فقط امکان نوبت گیری برای ویزیت وجود دارد. در سامانه تحت وب مدیریت کلینیک می توان برای انجام جراحی های سبک یا سرپایی که نیاز به بستری شدن ندارند هم نوبت گرفت. بسیاری از متخصصان زیبایی ترجیح می دهند تا از کلینیک استفاده کنند به همین خاطر تقاضا برای ساخت سامانه تحت وب مدیریت کلینیک افزایش می یابد.

وجه شباهت یک سامانه تحت وب مدیریت کلینیک و مطب این است که هر دوی آن ها امکان بستری کردن بیماران را ندارند.مهم ترین تفاوت این دو سامانه در امور مربوط به حسابداری، نوبت دهی و مدیریت کارکنان است.

یک نرم افزار مدیریت کلینیک چه ویژگی هایی دارد؟

این سیستم همه ی جزییات و فرآیند های کلینیک را در یک نرم افزار و یک پایگاه داده اختصاصی  مدیریت می کند. کاربران به راحتی می توانند از همه ی امکانات و ویژگی ها به راحتی استفاده کنند.

پزشکان نیز می توانند از سامانه تحت وب مدیریت کلینیک استفاده کنند تا اطلاعات مشاوره ی بیماران را دنبال کنند و طبق آنان برنامه ریزی کنند.این سامانه از ماژول های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی آنان می پردازیم.

مشخصات بیمار: در نرم افزار اطلاعات بیمار برای پزشک مشاور نمایش داده می شود.

مشخصات پزشک: اطلاعات پزشک نیز برای بیماران در هر کلینیکی قابل مشاهده خواهد بود.

جلسات آنلاین: زمان دقیق مشاوره های آنلاین که در روز های مشخص شده برگزار می شود توسط پزشک مخصوص به سهولت در دسترس است.

گزارش درمان بیمار: بعد از هر جلسه ویزیت این گزارش توسط پزشک در سامانه وارد می شود و بعدا قابل مشاهده است.

گزارش نسخه: گزارش مربوط به نسخه تجویز شده که توسط پزشکان داده شد است هم می تواند از طریق این سامانه تحت وب مدیریت کلینیک آپلود شود.

پرداخت: اطلاعات مبلغ ویزیت و پرداخت در نرم افزار قابل پرداخت است.

سامانه های کلینیک  موظف به حفظ حریم شخصی و اطلاعات بیماران هستند. به این منظور اطلاعات تنها روی کامپیوتر کلینیک ثبت می شود و هیچ شخص یا سازمانی به اطلاعات شخصی افراد دسترسی ندارد.

امکان صدور قبوض به صورت الکترونیکی در سامانه تحت وب مدیریت کلینیک فراهم شده است به صورتی که اطلاعاتی از قبیل شماره قبض، نام مراجعه کننده، مبالغ قابل پرداخت و شماره ی پرونده بیمار در آن درج  می شود.

همچنین سامانه تحت وب مدیریت کلینیک ویژگی های مختلفی دارد که به برخی از آن ها را اشاره می کنیم.

  • صرفه جویی در مصرف کاغذ
  • ساده شدن ارتباط کابران با کلینیک
  • پشتیبانی بیست و چهار ساعته
  • تشکیل پرونده و نوبت دهی
  • اعلام نوبت بعدی توسط پزشک
  • سرعت عمل در تشخیص و درمان
  • گزارش گیری از فعالیت روزانه پزشکان و کارکنان
  • مکالمه متنی، صوتی یا تصویری
  • امکان یادآوری با استفاده از پیامک
  • مشخص کردن اطلاعات دارو های تجویز شده
  • امکان مشاهده تداخلات دارویی
  • ثبت تصاویر رادیولوژی، ام آر آی، سی تی اسکن و سونوگرافی
  • وارد کردن اطلاعات آزمایشات

 

این نرم افزار چه مزایا و معایبی دارد؟

یک سامانه تحت وب مدیریت کلینیک برای اجرا و پیاده سازی مزایا و همچنین  معایب مختلفی دارد. از جمله مزایای این سامانه می توان به امکان ایجاد اتصال به سامانه از نقاط مختلف مثلا در خانه یا در خارج از کشور اشاره کرد.

همه ی کارکنان و پزشکان می توانند به نسبت سطح دسترسی آنان به سامانه تحت وب مدیریت کلینیک همه ی گزارشات و فعالیت های مربوط به خود و کلینیک را مشاهده نمایند.

برای متصل شدن به نرم افزار به هیچ گونه سیستم خاصی نیاز نیست. هر سیستم عاملی اعم از ویندوز، اندروید یا IOS پاسخگوی کار با آن می باشد. هر گاه پس از نوبت گیری از کلینیک دچار مشکل یا عدم هماهنگی شدید می توانید بدون هیچ گونه اتلاف وقت نوبت خود را کنسل کرده یا به زمان دیگری موکول کنید.

از معایب کنسل کردن نوبت ضرر کردن پزشک است. در نتیجه بعضی از پزشکان هنگام نوبت دهی هزینه را دریافت می کنند تا در صورت کنسل شدن ضرر نکنند.

یکی از بزرگترین مزایای ساخت یک سامانه تحت وب مدیریت کلینیک جلوگیری از شلوغی و ازدحام مراجعین در کلینیک است. این روز ها که کرونا دغدغه و معضل اساسی دنیا است، مطب ها و کلینیک ها از اصلی ترین مکان ها برای ابتلا به کرونا است. با نوبت دهی آنلاین به مراجعین می توان از شلوغی و ابتلا به بیماری جلوگیری کرد.

یکی دیگر از معایب نحوه ی پرداخت و تشکیل پرونده حین نوبت گیری است. هنگامی که مراجعین برای نوبت گیری آنلاین یا تلفنی با سامانه ارتباط برقرار می کنند، گرفتن نام، سوابق مصرف بیماری خاص یا دارو، شماره تماس و دیگر موارد زمان زیادی را از بیمار می گیرد و برخی ترجیح می دهند تا نوبت خود را کنسل کنند.