گوگل برای ارزیابی یک وبسایت عواملی را ازنظر سئو در نظر میگیرد. برخی از عوامل کلیدی در مورد الگوریتمهای گوگل وجود دارد که توسط سئو کار ها بررسی و پیشنهاد میشوند. اگر تصمیم دارید سایت خود به نتایج اول صفحات گوگل برسانید باید فاکتورهای برتر رتبهبندی گوگل را بشناسید. یکی از عواملی که در سئو و گرفتن رتبه برتر از الگوریتمهای گوگل مؤثر است، فاکتور گوگل در مورد بک لینک میباشد. برای آشنایی بیشتر با سئو این مقاله را مطالعه کنید.
بک لینک چیست
وقتی یک سایت، سایت مشابه دیگری را به کاربرانش معرفی کند و به آن سایت لینک دهد، یعنی سایت معرفیشده بک لینک گرفته است. بنابراین کاربران با کلیک بر روی لینک وارد سایت دیگر میشوند که به آن لینک ورودی یا inbound link هم میگویند.
الگوریتمهای گوگل برای بررسی اینکه کدام سایتها بهتر هستند به تائید و تعداد کلیکهای کاربران توجه میکند. بنابراین تعداد بک لینکهای یک سایت نشان از بازدید زیاد و اعتبار یک سایت دارد. بک لینکهای باکیفیت بالا میتوانند رتبه شمارا در موتورهای جستجو افزایش دهند و بازدید از سایت را بهبود بخشند و با ترافیک بیشتری وارد وبسایت شما میشوند. لینک دادن بهترین راه برای معرفی و ارجاع دادن ازنظر گوگل و اینترنت است.
انواع بک لینک
دو نوع بک لینک وجود دارد: لینکهای نوفالو (nofollow) و دوفالو(dofollow)
لینکهای dofollow توسط موتورهای جستجو بررسی میشوند و در معیارهای رتبهبندی آنها قرار میگیرند. اما تگهای nofollow توسط موتورهای جستجو بررسی نمیشوند و نادیده گرفته میشوند. لینکهای dofollow تا حد زیادی در تعیین رتبه جستجوی یک صفحه نقش دارند بنابراین ارزش بیشتری نسبت به لینکهای nofollow دارند و باید در سئوی شما بسیار موردتوجه و بررسی قرار بگیرند.
اگر میخواهید بدانید که آیا یک پیوند dofollow یا nofollow است؟ به View > Page Source بروید و nofollow را جستجو کنید. اگر در اطراف پیوند موردنظر ظاهر نشد، یک dofollow است.
10 فاکتور گوگل در مورد بک لینک
بک لینکهایی که از وبسایتهای معتبر میآیند
اینکه از یک وبسایت معتبر و پربازدید کلیک بگیرید بهتر یا یک وبسایت تا معتبر یا ناشناخته؟ همانطور که مشخص است، گوگل متوجه این مورد هست و به اینکه از چه سایتی بک لینک گرفتهاید اهمیت میدهد. این مفهوم بهعنوان “Domain Authority” شناخته میشود. بنابراین، هرچه یک سایت اعتبار بیشتری باشد، میتواند اعتبار بیشتری را به سایت شما از طریق بک لینک منتقل کند.
آنهایی که کلمه کلیدی هدف شمارا در متن لینک پیوند قرار میدهند.
به قسمت متن قابلمشاهده یک پیوند anchor text گویند. بنابراین شما میخواهد کلمه کلیدی هدف بهعنوان لینک در سایت دیگر قرار گیرد. درواقع، یک مطالعه اخیر در صنعت ارتباط بین متن لینک از کلمه کلیدی و رتبهبندی بالاتر برای آن کلمه کلیدی را نشان داد.
سایت یا صفحهای که به شما پیوند داده میشود باید با سایت شما مرتبط باشد.
وقتی یک وبسایت به وبسایت دیگری لینک میشود، گوگل بررسی میکند که آیا این دو سایت به هم مرتبط و یا باهم مشابه هستند.
پیوند یک پیوند “Dofollow” است.
گوگل و سایر موتورهای جستجو لینکهایی را که برچسب “nofollow” به آن متصل شده است را نادیده میگیرند. بهعبارتدیگر، لینکهای nofollow الگوریتمهای رتبهبندی موتورهای جستجو را حساب نمیکنند. خوشبختانه، اکثریت قریب بهاتفاق پیوندهای موجود در وب، پیوندهای “dofollow” هستند. بسیاری از پیوندهایی که دارای تگ nofollow هستند برای شروع آنقدر ارزشمند نیستند. بهعنوانمثال، پیوندهای این منابع معمولاً nofollow هستند:
نظرات وبلاگ
اعلامیه های مطبوعاتی
تبلیغات پولی
بههرحال این پیوندها برای سئو بسیار مفید نیستند، بنابراین مهم نیست که آنها nofollow باشند.
پیوند از دامنهای باشد که قبلاً به شما پیوند نداشته است.
فرض کنید یک لینک از وبسایت A دریافت میکنید. فرض کنید وبسایت A دوباره به شما پیوند میدهد. و دوباره. و دوباره. آیا لینکهای 2، 3 و 4 بهاندازه لینک اول قدرتمند هستند؟خیر. همانطور که مشخص است، پیوندهای یک وبسایت بازدهی کاهشی دارند.
در فاکتور گوگل در مورد بک لینک، روی محتوای باارزش بالا سرمایهگذاری کنید.
در پایان، ایده پشت لینک سازی در اینترنت به یکچیز خلاصه میشود: یافتن اطلاعات مرتبط آسان. وبسایتهای معتبر و قوی هیچگاه به لینک دهی به وبسایت شما فکر نمیکنند اگر محتوای مناسبی نداشته باشید. تصاویری. نمودارها و اینفوگرافیک ها اغلب بهطور گسترده به اشتراک گذاشته میشوند و فرصتهای زیادی را برای بازگشت به وبسایت شما فراهم میکنند.
بر روی سایتهای دارای اعتبار دامنه بالا تمرکز کنید.
یکی از عوامل مهم برای بک لینک اعتبار دامنه سایتهایی است که از آنها بک لینک دریافت میکنید. اعتبار دامنه بخشی از اعتبار یک وبسایت است. همچنین یکی از سیگنالهای اصلی موتورهای جستجو برای رتبهبندی صفحات است. بهعنوانمثال، یک بک لینک از سایتی مانند نیویورکتایمز یا سایتی که به .edu یا .gov ختم میشود، برای سایت شما بسیار ارزشمندتر از پیوندی از یک وبسایت تصادفی است که کسی نام آن را نشنیده است.
بخش نظرات مربوط به وبلاگ بگذارید.
همه نظرات وبلاگ یکسان ایجاد نمیشوند. یک نظر در وبلاگ خرید موبایل که به وبسایت رستوران شما پیوند داده میشود ممکن است سیگنال اشتباهی را به گوگل منتقل کند. اما اگر مرتباً در مورد وبسایتهای باارزش بالا و با محتوای مشابه اظهارنظر میکنید، این سیگنال را ارسال میکند که واقعاً در حال انجام مکالمات مفیدی هستید که به سمت وبسایت شما میآیند و در درازمدت اعتبار سایت شمارا افزایش میدهد.
ترافیک یکی از فاکتورهای گوگل در مورد بک لینک
بک لینک از صفحات پربازدید معمولاً ترافیک ارجاعی بیشتری را نسبت به صفحات کم بازدید برای شما ارسال میکند. سؤال این است که آیا بک لینک از صفحات پربازدید بیشتر از صفحات کم بازدید بر رتبهبندی تأثیر میگذارد؟
بهطور خلاصه، یک همبستگی کوچک اما واضح بین رتبهبندی و بک لینکها از صفحات با ترافیک جستجوی ارگانیک وجود دارد. بااینحال، تعداد زیاد بک لینکها از وبسایتهای منحصربهفرد (دامنههای ارجاع دهنده) و مرجع در سطح صفحه مهمتر به نظر میرسند.
اشارههای اهرمی اخرین نکته از فاکتور گوگل در مورد بک لینک
گاهی اوقات یک وبلاگ یا وبسایت ممکن است به شرکت شما یا پستی که نوشتهاید اشاره کند، بدون اینکه واقعاً به آن پست پیوند داده شود. اینیک فرصت عالی برای دریافت لینک است، زیرا نویسنده از قبل شمارا بهاندازه کافی میشناسد و دوست دارد که نام شمارا ذکر کند. میتوانید از ابزارهای سئو برای شناسایی نام های تجاری که به نظر لینک نیستند، استفاده کنید. سپس، یک پیام دوستانه ارسال کنید و از نویسنده برای ذکر شما تشکر کنید و بپرسید که آیا میتوانند پیوندی اضافه کنند.