قطعا برای شما سوال به وجود آمد است که سایت هایی که جزء لینک های اول گوگل هستند، چگونه به آن جایگاه دست یافتند و این که اگر ما بخواهیم یک سایت طراحی کنیم، باید چه کاری انجام دهیم که سایت ما جزء لینک های اول گوگل قرار گیرد یا اینکه چگونه سایت ما بازدید بیشتری داشته باشد و درآمد بالایی کسب کنیم، تمام این کارها را یک مشاور سئو باید انجام دهد که از دانش بالایی برخوردار است.

کلمه سئو به چه معنی است؟

حتما الان برای شما سوال به وجود آمد که معنی خود کلمه سئو چیست؟

سئو در زبان انگلیسی به صورتSEO نوشته می شود، که مخفف کلمه Search Engine Optimizition است، ترجمه فارسی این عبارت یعنی بهینه سازی موتورهای جستجو است، اما معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بهتر است. برای بهینه سازی موتورهای جستجو ما قرار است چند کار مهم انجام دهیم تا سایت ما از دید موتورهای جستجو بهینه باشند.

موتور جستجو چیست؟

موتورهای جستجو در واقع سایت هایی هستند، که محتوای وب سایت های دیگر را طبقه بندی می کنند، که به این کار index کردن می گوییم، یعنی موتورها جستجو محتوای سایت ها را index می کنند.

معروف ترین موتور جستجو که مشاور سئو و سایر افراد از آن استفاده می کنند، گوگل است و بعد از آن یاهو و بینگ است، که خیلی پر کاربرد نیستند، وقتی ما راجب سئو صحبت می کنیم، درواقع داریم راجب گوگل می گوییم که چگونه باید جزء لینک های اول گوگل قرار بگیریم.

موتورهای جستجو الگوریتم هایی دارند که آن الگوریتم ها تشخیص می دهند که آیا محتوای مناسبی در سایت قرار دادیم یا نه؟ با توجه به این الگوریتم ها ما می توانیم جایگاه خوبی در موتور جستجو گوگل کسب کنیم. فعالیت موتور جستجو در واقع شبیه یک کتابخانه است که اطلاعات را طبقه بندی می کنند و در جای خود قرار می دهند.

در این مقاله می خواهیم راجب وظایف یک مشاور سئو برای شما همراهان همیشگی و دوست داشتنی استادان سیستم صحبت کنیم و بدانیم که وظایف یک مشاور سئو چیست و چه کاری را انجام می دهد.

اول از همه باید بدانیم که یک مشاور سئو کیست؟ امروزه همه برای کسب و کار خود از یک سایت استفاده می کنند و می خواهند اطلاعات و محصولات خود را از طریق سایت خود با مشتریان و همراهان خود به اشتراک بگذارند، پس باید از یک مشاور سئو حرفه ای برای بالا بردن سایت خود در گوگل استخدام کنند.

مشاور سئو به شما کمک می کند که در این راه به صورت حرفه ای و آگاهانه پیش بروید و به صورت درست از اطلاعات استفاده کنید تا سایت شما جز لینک های اول گوگل قرار گیرد.

یک مشاور سئو با اطلاعات و امکاناتی که در دسترس او وجود دارد بهترین روش را برای انجام سئو سایت به کار می برد تا سئو سایت بالا رود، البته این کار تنها کافی نیست، زیرا برای بالا بردن سئو سایت، رقبایی وجود دارند که دارای یک تیم قوی برای بالا بردن سئو سایت خود هستند و بدون اینکه بدانید شما با ده ها سایت در رقابت سختی قرار می گیرید.

برای بالا بردن سئو سایت باید از افراد متخصصی استفاده کنید، که دراین زمینه آموزش حرفه ای دیده اند و با خیال راحت می توانید سئو سایت خود را در اختیار این افراد قرار دهید.

وظایف مشاور سئو

  • بررسی ساختار سایت

اولین و مهم ترین کاری که یک مشاور سئو باید بررسی کند، ساختار سایت است، که آیا برای موتور های جستجویی مانند گوگل مناسب است یا نه؟

اگر مناسب نیست باید ساختار سایت عوض شود، تا کارهایی که شما برای سئو سایت انجام می دهید، باعث بالا رفتن سایت در موتور جستجوگر گوگل شود، نه اینکه تغییری ایجاد نشود.

  • جمع اوری اطلاعات

یکی دیگر از کارهایی که مشاور سئو باید انجام دهد جمع آوری اطلاعات گذشته سایت می باشد، به عنوان مثال در سال اخیر چه مقدار محتوا و چه تعداد بک لینک برای سایت استفاده شده است و همچنین باید بررسی کند که لینک هایی که استفاده شده اند، آیا حرفه ای بوده است یا نه؟

  • بررسی وضعیت سایت در مقایسه با رقبا

مهمترین اطلاعاتی که یک مشاور سئو باید جمع آوری کند این است که  باید بررسی کند که وضعیت سایت در مقایسه با رقبا در چه رده ای است، با توجه به این وضعیت می توان تصمیم درست را گرفت، که چگونه سایت و سئو سایت باید مدیریت شود.

به طور خلاصه یک مشاور سئو باید قابلیت هایی را که در سایت میخواهد بررسی کند را بشناسد و پیشینه آن سایت را جمع آوری کند و وضعیت سایت را در مقابل رقبا بررسی کند.

  • تهیه لیست هدف

یکی دیگر از کارهایی که یک مشاور سئو باید انجام دهد، تهیه لیست هدف و کارهایی است که باید انجام شود و همچنین لیست جزئیات افرادی که در قسمت سئو سایت کار می کنند، برای موفقیت در سئو سایت باید تهیه شود.

  • تهیه و انتشار مطلب سئو شده

یکی دیگر از کارهای مهمی که یک مشاور سئو انجام می دهد تهیه و انتشار مطلب سئو شده است، که باید مطالبی که مرتبط با سایت شما است را جمع اوری کند و به صورت سئو شده در سایت قرار دهد.

  • کسب جایگاه مناسب در گوگل

یک مشاور سئو باید هدف خود را در به بدست آوردن بهترین جایگاه در موتورهای جستجو گوگل قرار دهد، که با استفاده از توانایی هایی که دارد، باید به بهترین روش سایت را مدیریت کند تا سئو سایت بالا رود و همیشه جز لینک های اول گوگل باشد.

  • تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی

ابتدا باید کلمات کلیدی در میان متن ما شناسایی شود، سپس با توجه به استراتژی هایی که وجود دارد، آن ها مدیریت و الویت بندی شوند.

مشاور سئو باید کلماتی که سودآوری بیشتری دارند را به دست بیاورد و برنامه ریزی های صحیح را برای آن انجام دهند و بهترین کلمات کلیدی را برای سایت استفاده نمایند.

  • بررسی روند کار در وب مستر گوگل

وقتی تمام این کارها را انجام داد و اطلاعات درست را جمع آوری و بررسی کرد، می تواند سئو سایت را به صورت حرفه ای و درست بالا ببرد و سایت را به لینک های اول گوگل برساند.

این کارها که نام برده شد، باید یک مشاور سئو انجام دهد که کمی نیاز به دانش برنامه نویسی هم باید داشته باشد، وقتی یک مشاور سئو حرفه ای باشد، قطعا به دانش برنامه نویسی هم مسلط است.

تعداد خط کدهای یک سایت، نباید از تعداد محتواهای سایت خیلی بیشتر باشد، البته در استفاده از خط کدها نباید از کدهای سنگین برای سایت استفاده شود، یکی از دلایلی که باعث می شود سایت با کمی تاخیر باز شود، سنگین بودن کدهای سایت است که مشاور سئو باید به این نکته توجه کافی را داشته باشد تا در برابر رقبا سایت خوبی ارائه داده شود.

  • تحلیل سئو سایت رقبا

یکی از مهمترین کارهایی که یک مشاور سئو باید انجام دهد، تحلیل سئو سایت رقبا است و برای اینکه متوجه بشوید که آیا مشاور سئو خوبی استخدام کردید یا نه باید به او زمان دهید، در دو ماه اول ممکن است نتیجه ای حاصل نشود اما اگر در بازه زمانی 6ماه اول نتیجه خوبی را دیدید، مشاور سئو خوبی را استخدام کردید، در غیر این صورت باید مشاور سئو خود را تغییر دهید و خدمات سئو سایت خود را به یک شرکت حرفه ای بسپارید.

از جمله کارهایی دیگری که یک مشاور سئو باید انجام دهد، به صورت زیر است:

  • لینک سازی درونی بین محتوا
  • سئو و لینک سازی خارجی
  • کامنت گذاری

بازاریابی اینترنتی

یک فرآیندی وجود دارد، که ما به آن بازاریابی اینترنتی می گوییم و در آن قصد داریم که محصولات یا خدمات خود را به صورت اینترنتی به مشتریان عرضه کنیم، بازاریابی اینترنتی در کل دو بخش دارد که به صورت زیر است:

  • ترافیک

در ابتدا راجب بخش ترافیک با هم صحبت می کنیم، ترافیک یعنی با استفاده از یک سری راه کارها مخاطب را به سوی سایت هدایت کنیم. فرآیند سئو، در واقع بخش ترافیک سایت محسوب می شود، یعنی ما باید با استفاده از یک سئو خوب کاربر را به سمت سایت هدایت کنیم.

قسمت ترافیک هم باز به دو بخش تقسیم می شود که به صورت زیر است:

  • رایگان

سئو در واقع هدایت کردن کاربر به صورت رایگان به حساب می آیدکه مشاور سئو با علم خود این کار را باید انجام دهد. سئو کردن سایت باعث می شود، بخشی از هزینه های بازاریابی کاهش پیدا کند.

  • پولی

باید هزینه ای در قبال جذب کاربر صرف کنیم تا به سایت ما هدایت شوند، به عنوان مثال برای تبلیغات که سایت ما را معرفی کنند پولی پرداخت می کنیم.

دومین بخش بازاریابی اینترنتی تبدیل است:

  • تبدیل

تبدیل یعنی مخاطب هایی را که با استفاده از ترافیک به سمت سایت هدایت کردیم، آن ها را به مشتری تبدیل کنیم، مشاور سئو با استفاده از این طریق باید مخاطب را به مشتری تبدیل کند.

بخش های سئو

سئو به طور کل به دو بخش تقسیم می شود که به صورت زیر است:

  • On page seo(سئو داخلی)

سئو داخلی یعنی مجموعه فعالیت هایی که یک مشاور سئو درون سایت انجام می دهد، خرید هاست و دامنه در بخش داخلی سایت انجام می شود، سرعت لود سایت همچنین داشتن گواهی SSL برای سایت همگی جزء فعالیت های درون سایت است که یک مشاور سئو باید انجام دهد.

سایت شما باید همچنین برای موبایل ها بهینه سازی شده باشند و این موضوع بسیار حائز اهمیت است، از لحاظ سرعت هم باید سایت شما بهینه شود تا گوگل رتبه خوبی را به شما بدهد.

یک مشاور سئو باید برا سایت بهترین محتوا را تولید کند، زیرا تولید محتوا در موتور جستوجو گوگل بسیار مهم است تا بهترین رتبه را به سایت ما بدهد و روی سرعتindex  شدن سایت شما تاثیر به سزایی دارد.

نکته دیگری که یک مشاور سئو باید به آن توجه کند این است که متاتگ ها، تگ تایتل و تگ دیسکریپشن روی on page seo تاثیر زیادی دارند.

موضوع دیگر بحث معماری سایت است، اینکه چیدمان سایت باید چگونه باشد، سایت خوب سایتی است که کاربر وقتی در آن قرار دارد خسته نشود یعنی فقط مطلب نباشد، تصویر هم وجود داشته باشد و اینکه با کلیک کردن کمتری به هدف خود برسد که مشاور سئو باید به این موارد دقت کافی را داشته باشد.

  • Off page seo (سئو خارجی)

سئو خارجی یعنی مجموعه فعالیت هایی که یک مشاور سئو خارج از سایت انجام می دهد، در واقع سئو خارجی مکمل بخش سئو داخلی یا همان      on page seoاست، یعنی مشاور سئو باید اول فعالیت های داخلی سایت را به بهترین نحو انجام دهد، سپس به سراغ فعالیت های خارجی سایت بیاید، اگر  مشاور سئو ابتدا به سراغ سئو خارجی برود بعد سئو داخلی نتیجه خوبی دریافت نمی کند.

بحث دیگری که باید راجب آن صحبت کنیم بحث لینک سازی است که مشاور سئو در بخش سئو خارجی انجام می دهد، لینک سازی فرآیندی محسوب می شود که مشاور سئو در آن از سایت های دیگر، به سایتی که بر روی آن کار انجام می دهد لینک ارسال می کند، این کار برای این است که گوگل ارتباط بین وب سایت ها را درک کند، که این کار باعث بالا رفتن اعتبار سایت می شود.

مشاور سئو باید دقت کند که در بخش لینک سازی نباید از هر وب سایتی به سایت خود لینک ارسال کند، زیرا ممکن است نتیجه خوبی دریافت نکند.

مشاور سئو باید به این نکته باید توجه کند، لینک هایی که استفاده می کنند، از سایت های معتبر باشد و از همه مهم تر این است که یک ارتباط منطقی بین سایت ما و سایتی که از آن لینک دریافت می کنیم وجود داشته باشد.

دو نوع لینک وجود دارد که به صورت زیر است:

  • No follow

لینک های  no follow لینک هایی هستند که ربات های گوگل آن ها را دنبال نمی کند، این لینک ها بر روی سئو اثرگذار هستند

  • Do follow

لینک های do follow لینک هایی هستند که ربات های گوگل آن ها را دنبال می کند.

ارتباط منطقی به چه معنا است؟

با یک مثال ارتباط منطقی را برایتان توضیح می دهیم،  اگر کار شما فروش لوازم خانگی است، باید از سایت هایی که مربوط به لوازم خانگی است، لینک دریافت کنید و اگر کار شما ارائه خدمات کامپیوتری است، باید از سایت های مربوط به این حوزه کاری لینک دریافت کنید، یک مشاور سئو باید دقت داشته باشد که از لینک سایت های مرتبط استفاده کند.

البته تنها استفاده از لینک های سایر سایت ها برای ما کافی نیست و باید سئو سایت ما، توسط یک مشاور سئو حرفه ای قوی شود و اگر از شبکه های اجتماعی علاوه بر سایت استفاده می کنیم، سعی کنیم که لایک و کامنت و همچنین share(اشتراک گذاری) بیشتری دریافت کنیم، این کار باعث بالا رفتن شبکه اجتماعی ما می شود و مخاطب بیشتری جذب می کنیم.

نکته مهمی که یک مشاور سئو باید به آن توجه داشته باشد، این است که یک مشاور سئو می تواند در بخش سئو فعالیت خود را به صورت آفلاین انجام دهد و نتیجه مثبتی دریافت کند، حال در ذهن شما این سوال به وجود می آید که چگونه چنین کاری امکان پذیر است؟ با یک مثال برای شما همراهان همیشگی استادان سیستم توضیح می دهیم:

فرض کنید در اتوبان تهران_قم یک بیلبورد ازکسب و کار خود نصب کردید، اگر بیلبورد شما جذاب باشد و مخاطب را جذب کند، باعث می شود که افراد نام سایت شما را در گوگل سرچ کنند و وارد سایت شما شوند گوگل متوجه می شود که افراد زیادی به دنبال سایت شما هستند، پس سایت شما رو به عنوان برند شناسایی می کند و رتبه خوبی در گوگل به شما می دهد.

پس نتیجه می گیریم، برای موفق شدن و کسب رتبه خوب در گوگل علاوه بر رعایت قوانین on page seo نباید از اهمیت off page seo غافل شویم.

انواع بهینه سازی سایت

فرآیند بهینه سازی سئو به دو صورت انجام می شود، حال بهینه سازی از چه نظر خوب است؟ از این نظر که اول متوجه برنامه ریزی های رقیب های سایت خود می شویم و از نظر دیگر می توانید بهترین راهکار را برای رشد سئو خود پیدا کنید.

انواع فرآیند بهینه سازی سئو به صورت زیر است:

  • white hat seo (سئو کلاه سفید)

وقتی مشاور سئو تمام فرآیند های سئو سایت را طبق قوانین و دستورالعمل های گوگل انجام داد، در واقع یعنی سئو سفید انجام داده است، سئو سفید دقیقا چیزی است که گوگل می خواهد آن را انجام دهید که یعنی طبق قوانین پیش رویم.

به عنوان مثال ساخت محتوای خوب و مناسب، استفاده از لینک های مفید و اینکه به فکر گول زدن موتور جستجو گوگل نیستیم، این کار رایج شده است، اما قبلا کمتر کسی از این راه حل استفاده می کرد و این راه بعضی اوقات جواب درستی می دهد.

یک مشاور سئو هر چه به سئو کلاه سفید بیشتر اهمیت دهد، باعث بالا رفتن سایتی می شود که سئو آن را به عهده دارد اما برخلاف کلاه سفید، با اپدیت شدن الگوریتم های گوگل، گوگل مواردی را که مربوط به سئو کلاه سیاه می شود را تشخیص می دهد و آن ها را جریمه می کند.

  • Black hat seo (سئو کلاه سیاه)

هنگامی که مشاور سئو در حال پیاده سازی سایت چه داخل و چه خارج از سایت است، اگر خلاف قوانین گوگل عمل کند یا بخواهد موتور جستجو گوگل را فریب دهد، اصطلاحا مشاور سئو کلاه سیاه انجام داده است، مثل تعداد بازدید ها، لایک ها ولینک سازی می توانند جزء تکنیک کلاه سیاه باشند.

در گذشته مشاوران سئو از تکنیک کلاه سیاه به راحتی استفاده می کردند وکاربرد زیادی داشت و اینکه سایت ها می توانستند با این تکنیک رتبه خوبی را به دست آورند.

امروزه هم می توان از این تکنیک استفاده کرد، اما پیشنهاد می شود کمتر مورد استفاده قرار گیرد و بیشتر از سئو کلاه سفید استفاده شود.

البته امکان ندارد که ما فقط از سئو کلاه سفید یا کلاه سیاه استفاده کنیم، چون یکی از آن ها موقت است و یکی زمان بیشتری از آن استفاده می کنیم.

مشاور سئو باید دقت داشته باشید که سئو کلاه سیاه خیلی خطرناک است و نمی توانید به راحتی از آن استفاده کنید، چون ممکن است از طرف گوگل جریمه شود.

  • Gray hat seo (سئو کلاه خاکستری)

در واقع سئو کلاه خاکستری، ترکیبی از سئو کلاه سیاه و سفید است. مشاور سئو ابتدا باید یک سایت خوب با محتوای قوی و طبق قوانین موتور جستجو گوگل طراحی کند و سایت فعالیت خوبی داشته باشد، بعد به سمت لینک سازی پیش رود و کم کم از تکنیک کلاه سیاه استفاده کند، البته مشاور سئو باید دقت داشته باشد که طبق گفته های بالا کمتر از تکنیک کلاه سیاه استفاده کند تا گوگل سایت را جریمه نکند.

امروزه کاربرد سئو کلاه خاکستری زیاد است و مشاوران سئو بیشتر از سئو کلاه خاکستری استفاده می کنند، زیرا نسبت به سئو کلاه سفید سریع تر ونسبت به سئو کلاه سیاه کم خطرتر است.

مشاوران سئو می دانند که این روش در زمینه بهینه سازی وب سایت خیلی خوب عمل می کند.

شرکت استادان سیستم با تکیه بر مهارت بالا و تجربه کافی در کنار تیمی قوی در زمینه طراحی سایت و بهینه سازی سئو سایت شما این اطمینان را به شما می دهد تا از بروزترین ابزار و تکنولوژی ها در جهت بالا بردن سایت شما در موتور جستجو گوگل استفاده نماید.